Het onderwijs kent ontzettend veel inspirerende mensen. Het is geweldig om deze mensen voor het voetlicht te brengen. In onderstaand overzicht vind je een greep uit interviews en artikelen die we voor onze partners maakten. Wil je dat we voor jouw organisatie ook communicatie met inhoud verzorgen? Klik dan even door naar de contactpagina!
Portfolio
Burn-outs voorkomen
Paulien Meijer en Harmen Schaap van de Radboud Docenten Academie doen onderzoek naar welzijn en burn-out bij leraren. Waarom is er bij het probleem van uitval en burn-out nauwelijks aandacht voor het welbevinden van docenten? Dat was de grote vraag waarmee Paulien Meijer samen met Harmen Schaap dit onderzoeksproject startte.
‘Ook schoolleiders moeten zich professionaliseren’
Je bent nooit uitgeleerd, ook niet als je aan de top van een organisatie staat. Professionalisering is voor schoolleiders en (midden)managers juist enorm belangrijk, zo vertelt hoogleraar Strategisch Human Resource Eva Knies.
Knokken voor diversiteit
Hoe geef je vorm aan een prideclub op een school waar seksuele en genderdiversiteit allesbehalve vanzelfsprekend is? Leraar Udo Thijsen vertelt hoe hij stap voor stap op zijn school moeilijke thema’s bespreekbaar maakt.
Het Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP)
Een POP (persoonlijk ontwikkelingsplan) alleen voor leerlingen en studenten? Als je als onderwijsmedewerker wilt professionaliseren, is een POP ook een heel handige leidraad! Het plan stel je niet alleen op voor jezelf, maar gebruik je ook om afspraken met je leidinggevende vast te leggen. Voor oo.nl schreven we een artikel met tips voor het maken van jouw POP.
Tips en materiaal over omgaan met Oekraïne-situatie
Hoe maak je het onderwerp ‘oorlog’ en vooral deze ingewikkelde situatie bespreekbaar in de klas? En hoe geef je de vluchtelingkinderen een warm welkom, en passend onderwijs? Speciaal voor leraren die goed mee om willen gaan, maar nog geen ervaring hebben, verzamelden we een lijst met handige tips, lesmateriaal en handleidingen.
Er mag gelachen worden in de docentenkamer
Grappen maken in de docentenkamer of delen wat je hebt meegemaakt tijdens de les: collega’s zijn belangrijk voor het werkgeluk. Kelly, Jolien, Floor, Jesse en Razia vertellen wat collega’s voor hen betekenen.
Hoe sta je met een goed gevoel voor de klas?
Shauna Plompen van Blijven Leren geeft concrete tips over hoe je vol zelfvertrouwen effectieve lessen geeft én voor jezelf zorgt in het onderwijs. ‘Ik gun alle docenten dat ze de tijd pakken om de ruimte te nemen. Ruimte om jezelf te scholen en te ontwikkelen.’
Wereldwijs houdt het spannend!
Hoe zorg je als school voor gelukkige medewerkers? Hoe leer je als leraar van je collega’s en hoe houd je oog voor je passie? Vijf jaar geleden gooide basisschool Wereldwijs in Eersel het roer om. Karin van de Ven, al 17 jaar werkzaam op de school: ‘Je hebt veel meer plezier in je werk als je werkt met je passie. Zeker als je langer lesgeeft, is het belangrijk dat je je vak spannend blijft vinden.’
Interview over veilige omgeving creëren voor LHBTI+ leerlingen
Hoe zorg je voor een veilige schoolomgeving voor LHBTI+ leerlingen? Wat kun je daar als docent in betekenen? Voor onderwijsplatform oo.nl interviewden we Daan van Engelen, programmamedewerker Seksuele Vorming bij Rutgers, voor een goede dosis tips.
Interview Lector Leren & Innoveren Marco Snoek
Hoe zorg je voor werkgeluk en belangrijker: hoe zorg je dat je na jaren leraarschap nog steeds gelukkig bent in wat je doet? Lector Leren & Innoveren Marco Snoek weet er alles over. Hij vertelt over autonomie, de noodzaak van collegiale samenwerking en goed leiderschap. ‘Als leraar moet je het heft in eigen handen nemen.’
Omgaan met beelddenkers
Beelddenkers verwerken informatie op een andere manier, maar lopen daardoor vaak vast op school. Hoe je beelddenkers herkent en hoe je ze als leraar kunt helpen, lees je in dit interview met Natascha Esmeijer, oprichter van beelddenkendebrein.nl.
Interview hoogleraar Leeromgeving en leerloopbanen, Marinka Kuijpers
Wie gaat voor een gezonde portie werkgeluk, is bezig zichzelf te ontdekken en te ontwikkelen. Loopbaanontwikkeling heet dat. Terwijl het bij veel bedrijven hoog op de agenda staat, is er in het onderwijs weinig oog voor. Hoe komt dat en waarom is het belangrijk dat daar verandering in komt? We spreken bijzonder hoogleraar Leeromgeving en leerloopbanen, Marinka Kuijpers, over haar visie.
Frank Hordijk is hybride docent
Een hybride docent combineert een baan voor de klas met ander werk. Hybride docent Frank Hordijk runt twee bedrijven (advies/onderzoeksbureau Hordijk & Hordijk en een accountantskantoor) én geeft bedrijfseconomie op het vwo. In dit interview vertelt hij over zijn ervaringen.
Interview Helma Oolbekkink
Wat is stuurkracht, waarom is het belangrijk en hoe vergroot je je eigen stuurkracht als leraar? In dit interview legt HAN-lector Helma Oolbekkink het uit en geeft je tips hoe je je stuurkracht vergroot.
Interview ‘zo begin je met teamleren’
Wat is teamleren en hoe helpt het jou? Voor oo.nl interviewden we Shauna Plompen van het platform Blijven Leren. In dit artikel geeft zij uitleg en concrete tips over hoe je op jouw school met teamleren start.
Professionaliseren is urgenter dan ooit
Steek je tijd in professionalisering, dan levert het je altijd wel iets op. Al is het veel werkplezier op voor de lange termijn! In een artikel dat we voor onze partner Academy4Learning schreven, gaan we dieper in op de redenen waarom nú professionaliseren zo belangrijk is en geven we tips mee om die eerste stappen te zetten.
Tekst en design voor brochure Academy4Learning
Brochure voor de Professionaliseringsscan van Academy4Learning.
Nieuwsbrief Academy4Learning
Maandelijkse nieuwsbrief voor Academy4Learning. We verzorgen de interviews, de opmaak én het versturen van de nieuwsbrief. Opgevolgd door social media posts.
Interview: ‘Elke leerling moet zich competent kunnen voelen’
Met een formatieve aanpak beoordeelt LO-docent Jan-Mark Janmaat van het Spaarne College in Haarlem tegenwoordig op ontwikkeling, inzet en proces in plaats van prestatie en product. Samen met Academy4Learning wil hij formatief handelen schoolbreed invoeren. Waarom hij dat doet, hoe hij dat doet en hoe hij dit wil aanpakken, lees je in dit interview.
Interview: ‘Het is noodzakelijk je altijd bewust te zijn van je ontwikkeling’
Bert Schuller, rector en bestuurder van het Sint Ignatiusgymnasium in Amsterdam, kreeg de taak zijn docenten in formatief werken, differentiëren en maatwerk voor leerlingen te scholen. Dat doet hij samen met Academy4Learning. Hoe dat eruit ziet en welke inspirerende visie hij hierin heeft, lees je in dit interview.
Interview: ‘Iedereen op onze school wordt er beter van’
Debbie van Dishoeck, onderwijsleider van de MBO Theaterschool in Rotterdam, koos voor twee bijscholingstrajecten van Academy4Learning. Docenten hebben een eigen inbreng en de trajecten bieden schoolbrede oplossingen voor vraagstukken vanuit de school, zoals digitaal onderwijs. In dit interview lees je de details van de trajecten en de resultaten die de school ermee behaalde.
Interview Stichting Kanjertraining
Door de methodiek van Stichting Kanjertraining leren scholen, leraren, ouders of verzorgers en kinderen samen een prettig en sociaal veilig schoolklimaat te creëren. Voor OnderwijsMedia interviewden we de directeur van Kanjertraining: Bart Riet. In het interview legt hij uit hoe hun methodiek werkt om het respect, vertrouwen en sociale veiligheid in de klas te herstellen.
Iedereen aan het ‘E-wisen’
Met E-Wise kies je zelf waar en wanneer je wilt nascholen en in welk onderwerp je je wilt verdiepen. OnderwijsMedia adviseert dé marktleider in online nascholing al jarenlang op het gebied van mediacampagnes. Lees hier het interview over hun mooie samenwerking van inmiddels 6 jaar!
Interview voor Open Leermateriaal 2022
Open leermateriaal moet voor zo veel mogelijk docenten toegankelijk zijn. Dat is de missie VO-content. Voor de special Open Leermateriaal 2022 interviewden wij Ron Zuijlen, directeur-bestuurder van Stichting VO-content, die benadrukt dat je er als docent niet alleen voor staat.
Interview voor Open Leermateriaal 2022
Voor Open Leermateriaal 2022 spraken we ook met Pieter Hettema, projectleider van Profielenberaad. De afgelopen decennia bouwden profielorganisaties aan een rijke database van hoogwaardig open leermateriaal. In het interview zegt hij: ‘Open leermateriaal is meer dan een leuk extraatje.’
Interview voor Binnenklimaatopscholen.nl
Onderzoek laat zien dat een goede ventilatie 20 procent meer concentratie en 20 tot 25 procent minder ziekteverzuim van medewerkers en leerlingen oplevert. Een goed binnenklimaat op scholen is een voorwaarde om goed te kunnen leren én te kunnen werken. Maar hoe kom je daar? Voor de online special binnenklimaatopscholen.nl interviewden wij Wouter Wijma, voorzitter van Vereniging voor Binnenklimaat Nederland.